ABD’de tüketim mallarında fiyat düşüşleri başladı

ABD’de geçtiğimiz yıllarda gerçekleşen yüksek enflasyonun ardından Amerikalılar şimdi üç yıldır görmedikleri fiyat indirimlerini tekrar görmeye başladı.

Fiyatların düşmesi anlamına gelen ‘deflasyon’ büyük ölçüde beyaz eşya, mobilya, ikinci el araba ve diğer ürünlerle sınırlı. Çoğu mal ve hizmetin fiyatlarının sürekli olarak düşmesi anlamına gelen ‘ekonomi genelinde deflasyon’ ise henüz söz konusu değil.

Ancak ekonomistler, tüketim malı fiyatlarının daha da düşebileceği görüşünde. Bu da enflasyonun Fed’in yüzde 2’lik hedefine gelecek yılın ikinci yarısı gibi erken bir tarihte ulaşmasına yardımcı olabilir.

FİYATLAR DÜŞÜYOR

Dayanıklı tüketim malları olarak bilinen uzun ömürlü ürünlerin fiyatları beş aydır yıllık bazda düşüyor. Ticaret Bakanlığı tarafından açıklanan verilere göre bu ürünlerin fiyatı ekimde Eylül 2022’deki zirvesine kıyasla yüzde 2,6 geriledi.

Ekimde, yeni ve kullanılmış motorlu taşıtlar ve parçalarının fiyatı eylül ayına göre yüzde 0,4 düşerek üst üste beşinci ay düşüş gösterdi. Ev mobilyaları yüzde 0,2 ve bilgisayar ekipmanları gibi ürünler yüzde 0,4 geriledi.

Fed’in tercih ettiği enflasyon göstergesi olan gıda ve enerji kategorilerini hariç tutan ‘çekirdek enflasyon’ da Eylül 2022’deki yüzde 5,5 seviyesinden ekimde yüzde 3,5’e düştü.

Öte yandan ev kiralama ve araba sigortası gibi hizmetlerin fiyatları ise yavaşlayarak da olsa artmaya devam ediyor.

UZMANLARA GÖRE FİYAT DÜŞÜŞLERİNİN SEBEPLERİ

Morgan Stanley ekonomistleri, iyileşen tedarik zincirleri ve zayıflayan talep nedeniyle temel mal deflasyonunun önümüzdeki yılın ortasına kadar hızlanacağını tahmin etti. Bunun da hizmetler için devam eden fiyat artışlarını dengeleyeceği öngörüldü.

UBS ekonomisti Alan Detmeister ise “Arz sorunlarının fiyatı yukarı ittiğini düşünürseniz, arz sorunlarının iyileşmesinin fiyatı denge neyse ona geri itmesi gerekir” dedi.

DEV MAĞAZA FİYATLARI DÜŞÜRDÜ

Walmart ABD’nin CEO’su John Furner, 16 Kasım’da analistlere yaptığı açıklamada, Walmart’ta fiyat indirimi yapılan ürün sayısının geçen yıla göre yüzde 50 arttığını söyledi.

Furner, “Son birkaç yıldır oldukça dik bir enflasyon ortamındayız. Dolayısıyla bu fiyatların bir kısmının tekrar normale döndüğünü görmek güzel” dedi.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir